Život bez lepku? Je to jízda!

Recepty

Snadné dobroty

Číst dál

Příběhy

Blog o životě bez lepku a laktózy

Číst dál

Poradenství

Jak se vypořádat s dietou?

Číst dál

Kontakty

Napište, zavolejte :-)

Číst dál

Letní jednohubky

Letní jednohubky

Letní jednohubky

Je tady léto a s ním spousta sezónního ovoce. Máte doma děti, nejlépe i od sousedů? A chcete nachystat něco lehkého, zdravějšího a rychlého? Můžete vyzkoušet tyto letní jednohubky :-) Já je objevila u kamarádky Nadi a servírovaly jsme je na společných akcích, kde měly úspěch.

Co budeme potřebovat?

kousky ovoce podle chuti

semínka (např. len, sezam, mák, slunečnice)

A pak ještě dobrý mixér nebo mlýnek na mák a párátka, případně mističky.

Ovoce stačí nakrájet tak, aby se z něj daly pohodlně udělat jednohubky. Ideální je aby každý kousek, který budeme chtít v semínkách obalovat měl aspoň jednu „mokrou“ stranu (aby na ní směs semínek snadno ulpěla). Pak podle chuti namícháme semínka a pomeleme je v mixéru nebo v mlýnku na mák.

Můžeme vytvořit různé varianty jednohubek, kdy vždy jeden z kousků ovoce obalíme v namletých semínkách a připíchneme k němu další druhy ovoce bez obalení. Pro ty hravější, je možné kousky ovoce dát zvlášt a do mističek nasypat pomletá semínka. Každý návštěvník si tak může vybrat ovoce, které mu chutná a obalit si jej sám.

Víte proč je lepší semínka pomlít než je použít v celku?

Čerstvý žampionový salát

Žampiónový salát

Čerstvý žampionový salát

Jedna z dobrot, kterou jsme s Naďou podávaly na akci „Jak na oslavu bez lepku a laktózy“. Největším překvapením jistě je, že salát je z čerstvých žampionů, které jsou marinované sojovou omáčkou Tamari. Recept je nenáročný na suroviny a je velmi rychlý. Úspěch u strávníků je zaručený :-)

Co budeme potřebovat?

Čerstvé žampióny 

Cibule

Sójová omáčka Tamari

Olivový olej

Pepř, kurkuma, bylinková sůl

Čerstvé žampióny omyjeme, sloupneme slupku, poté nakrájíme na tenké plátky a vložíme do mísy. Přidáme cibuli nakrájenou na tenké plátky (půlkolečka), zakapeme sójovou omáčkou, olivovým olejem, případně dochutíme pepřem, kurkumou, bylin. solí a necháme odležet. Žampióny zhnědnou a natáhnou chuť ostatních surovin.

Jíst můžeme se zeleninou nebo jakoukoliv jinou přílohou, kterou máme rádi.

Fotoreportáž „Jak na oslavu bez lepku a laktózy“

Ve VIVA Ostrava

Jak na oslavu narozenin bez lepku a laktózy

Time to celebrate of ninth birthday

Jak na oslavu narozenin bez lepku a laktózy?

Má jeden člen vaší rodiny nesnášenlivost lepku a/nebo laktózy? Dodržuje dietní opatření sám nebo jej podporujete všichni? Je vás v rodině více s dietou a chcete si společně užít oslavu? Bojíte se, že cena takové oslavy bude příliš vysoká?

Přijďte za námi a přesvědčte se, že to jde i jinak.

Na co se můžete těšit?

  • Řekneme a ukážeme si jak si připravit a užít bezlepkovou a bezlaktózovou oslavu narozenin. Vše ochutnáme.
  • Recepty z potravin, které máme běžně doma.
  • Pro všechny bez vyjímek stejně :-) zdravě.
  • Za cenu, která se od cen „běžných“ potravin neliší.

Pro koho je akce určena?

  • Pro všechny kteří musejí nebo chtějí dodržovat bezlepkovou a bezlaktózovou dietu.
  • Rodinu a přátele,  aby si věděli rady, když budou chtít svým blízkým udělat radost na jejich vlastní oslavě.
  • Rodiče i děti :-)

Kde se sejdeme?

  • VIVA Ostrava, ul. Horní 55, Ostrava – Jih.

Za kolik?

  • cena: 100 Kč/os.
Abychom připravily dostatečné množství občerstvení, prosím přihlaste se zde. První tři přihlášení dostanou na místě navíc dáreček v podobě bezlepkové mouky nebo jiného produktu.
My se těšíme také na vaše příběhy, výměnu zkušeností a vzájemnou podporu.
Lucie a Naďa
 Máte nějakou otázku? Napište

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Předmět

Vaše zpráva

Život bez pšenice

Stock image of bread skull and crossbones on white background

Život bez pšenice

The New York Times Bestseller. Ano, tento příspěvek bude o knize „Život bez pšenice“. Koupila jsem si ji, a to i přesto, že posledních 8 let striktně dodržuji bezlepkovou dietu.

Informace, diskuze, emoce

Kromě této knihy a řady jiných knih, jsem také četla poměrně bouřlivé reakce a komentáře na video Petra Havlíčka. Hned vzápětí se mi poštěstilo přečíst si článek a také komentáře ke článku šéfredaktorky časopisu Gurmet (odkaz na celý článek naleznete zde), která „vyhlásila svůj osobní gastronomický experiment – život bez lepku“. Podle použité terminologie odhaduji, že byl motivován právě výše zmiňovanou knihou.

Důvody pro život bez pšenice

A jaká je vlastně souvislost mezi reakcemi na zmíněné video, článkem a knížkou, která mě zaujala? To, že právě kniha „Život bez pšenice“ jasně poukazuje na to, jak je konzumace lepku nevhodná. I pro lidi kteří netrpí nesnášenlivostí ani alergií.

A na straně druhé zažitý názor, že pokud netrpíte celiakií nebo alergií na lepek, je dokonce škodlivé dodržovat bezlepkovou dietu.

Jak se v tom vyznat a správně se rozhodnout? Knihu Život bez pšenice napsal lékař. Lékař, který ze své praxe, ale také také na základě experimentů, píše, že rozhodnutí nejíst pšenici, (potažmo lepek) bude nejlepší rozhodnutí vašeho života. Pokud chcete být dlouhodobě zdraví, vitální, štíhlí a s odpuštěním nehloupnout a být bez závislosti.

Otevřeně píše o tom jak se lepek z pšenice chová v našem těle a co všechno způsobuje. Které nemoci lze úplně vyléčit nebo výrazně omezit jejich projevy, jen tím, že ze své stravy  vyloučíte lepek! A také o pšeničné lobby v Americe. O tom, jak je běžně zažité, že celozrnné obiloviny prospívají našemu tělu a přitom experimenty dokazují opak. O doporučeních výživových poradců, kteří to takto mají jednoduše zafixováno. A jak je pro ně obtížné vybočit z řady, právě díky tomu, že veřejnost je masírovaná většinovým názorem.  Píše o tom, že pěstování pšenice je prostě obrovský byznys, který přináší peníze pěstitelům, nikoliv zdraví a prospěch jejich konzumentům.

Bez lepku nebo s lepkem?

Ti, kteří netrpí nesnášenlivostí nebo alergií, se mohou rozhodnout.  A je na každém zvlášť, jaké to rozhodnutí bude. V zásadě se toto rozhodnutí týká nás všech, zdravých i těch nemocných. Příkladem jsem já sama. Po diagnóze nesnášenlivosti jsem dietu dodržovala tak rok a půl nebo dva. Pak jsem to vzdala. A až když jsem já sama dospěla ke zjištění, jak si škodím, tak jsem se k dietě natrvalo vrátila (po cca 8 letech nedodržování diety!). A změnila jsem myšlení z „musím se omezovat“ na „jiný životní styl se spoustou benefitů“. Za sebe tedy říkám: „čtěte, studujte, přemýšlejte, zkoušejte a pak se rozhodněte“.

Škodí nám lidé dobrovolně držící dietu?

Můj osobní názor je, že ne. Častým názorem, se kterým se setkávám je, že si kuchaři v restauracích, o nás nutně dodržujících dietu, myslí, že jsme chudinky nebo si vymýšlíme (a tak není nutné být obezřetný při přípravě jídel). V posledním měsíci jsem se sešla se třemi šéfkuchaři velkých hotelů. Zjišťovala jsem jak se dívají na požadavky bezlepkové úpravy jídel, co ví o dietě a následcích nedodržení dietních opatření. Zda mají, znají a dodržují metodiku přípravy bezlepkových jídel. A víte co? Obstáli na výbornou! Ano, zpravidla nevytvářejí menu se záměrem dopředu vyhovět. Ale rádi vyjdou vstříc, pokud si řekneme.

Druhá častá obava je, že se s přibývajícím množstvím zákazníků zvýší ceny bezlepkových výrobků. Jako vystudovaný ekonom můžu potvrdit, že opak je pravdou. Čím větší je trh, tím je větší konkureční tlak na cenu. Pro potvrzení mám komentář mého spolužáka, který žije v Helsinkách. Napsal mi, že ve Finsku je tolik lidí, kteří dodržují bezlepkovou dietu, že je naprosto běžné, že v obchodě najdete vedle sebe lepkovou i bezlepkovou verzi potravin. A hlavně za srovnatelnou cenu. Takže je třeba, aby nás bylo více :-).

Shrnutí

Co napsat závěrem? Jsem pro svobodu v rozhodování. Pokud kdokoliv nabyl přesvědčení, že jeho život bude lepší bez lepku, nechť tak učiní. A zjistí jestli je mu lépe a zvládne to. Pokud bude žádat podporu, podpořme ho :-).

Zajímáte se o životní styl bez lepku? Mám další tip ke čtení: „Primal blueprint“, od Marka Sissona. Najdete zde zajímavé a inspirativní informace.

A jaký je Váš názor? Pojďme diskutovat, třeba v komentářích. Nebo mi napiště zde:

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Předmět

Vaše zpráva

Můj příběh ve VIVA Ostrava

ve VIVA

Můj příběh ve VIVA Ostrava si můžete přečíst zde :-)

Jak ušetřit při bezlepkové dietě?

Bagged Grocery Produce Items on a Wooden Plank

Na čem ušetřit při bezlepkové dietě?

Ještě nedávno jsem si říkala, že bezlepková dieta je jen pro bohaté. Pokud vyděláváte dost, můžete si koupit spousty potravin. Když odjíždíte na tři dny z domu je třeba něco chystat, ale s koupeným pečivem to jde. A já jsem jezdila hodně. Takže jsem si pravidelně nakoupila houstičky a udělala z nich obložené. Z chleba jsem si připravila sendviče. Případně nakrájela nějaké to ovoce sebou. To mi vydrželo tak do večera a když jsem měla štěstí, najedla jsem se i v restauraci. Druhý den snídaně v hotelu už byla větší oříšek. Ale když má sebou člověk chleba, tak ho opečou celkem ochotně všude. A navíc máte zábavu na odpoledne v cizím městě… Můžete hledat prodejny se zdravou výživou a tam nakupovat to, co u vás neprodávají. Za dost velké peníze samozřejmě.

Moje domácnost je jednočlenná. Což mi zjednodušuje bezlepkové nákupy. I přesto, když jsem byla nakupovat s mámou, tak můj poloprázdný vozík (zpravdila zaplněný chlebem apod.) stál stejně, mnohdy více, než ten mojí mámy, která nakoupila na delší dobu pro dva „lepkové“ lidi. Ale, když člověk vydělává dost, kdo by to řešil?

Pečivo

Takže si nemusíme nic nalhávat: nejvíce peněz stojí pečivo. A je jedno, jestli je kupované nebo doma pečené. „Mouky“ jsou poměrně drahé a ještě mnoho pokusů skončí v koši než se podaří vyladit recept. Někdy tam skončí i pak.

Odpověď je tedy na snadě: nejíst pečivo. To se snadno řekne, hůře udělá. Ale věřte mi jde to. A nakonec to není ani tak těžké.

Regionální potraviny

Zajímavý fenomén, který se vrací. Lidé si uvědomují čím dál více, jak je skvělé podporovat místní farmáře a vychutnávat si naše plody. Rajče chutná jako rajče a ne jako červená hmota, vytvarovaná do tvaru rajčete. Jahody voní, jako byste si je sami právě natrhali (pamatujete na tu vůni, když jste v létě trhali a jedli jahody u babičky na zahradě?). A světe div se, ani to nestojí zlatý poklad. Proč je lepší kupovat na trhu? Protože nakupujete sezónní suroviny. A ty se prodávají za rozumné ceny, když rostou zrovna teď. Nepřevážejí se tisíce kilometrů daleko, nejsou zavřené v krabici, kde se ochlazují nebo ohřívají podle toho, jestli je třeba aby zrály rychleji nebo pomaleji. Chutnají skvěle!

Skutečné potraviny

Málem jsem dostala tik z toho, když jsem pokaždé u pokladny v marketu slyšela tu ohromující částku za můj poměrně malý nákup. Jak jsem z toho vyklouzla? Jednoduše :-) Začala jsem nakupovat a jíst skutečné potraviny. Žádné pečivo. Žádné mouky. Dochucovadla. Sladké tyčinky (proč za ně chtějí tolik peněz?, ty přeslazené věci z náhrad čokolády a odtučněného mléka přece stojí zlomek…). Brambory, rýže, tropické ovoce.

A co tedy nakupuji? Spousty zeleniny. Maso. Zeleninu :-). Vajíčka mám od sousedů na chalupě. Chápu, to nemá každý. Slaninu. A zase zeleninu. Oříšky. Houby (těším se na léto a podzim, kdy je budu sbírat v lese, místo v chlaďáku supermarketu).Všimli jste si někdy, kolik rozmanitých druhů zeleniny existuje? A kolik výborných jídel se z nich dá vytvořit? Olej. A semínka.

Příprava jídla pravda zabere malinko více času než dříve. Ale sním toho najednou výrazně méně (nemám tak často hlad). Takže ani tolik neutratím za nákup potravin. A samozřejmě, že kila dříve nabraná, jdou dolů. Tak nějak sama.

A jaké je Vaše zkušenost? Napište do komentářů :-)

O čem bude příští článek? O životě bez pšenice. O knize, která změní pohled na to proč pšenici nejíst i když nemusíte. A co jsem tam našla pro sebe, i když pšenici už pár let nejím.

Čokoládová pěna z avokáda

Maliny na ozdobu a dochucení

Čokoládová pěna z avokáda podle Dity P.

Miluju čokoládu, takže čokoládová pěna je jasná volba. Teď, když jsem odstavila sacharidy na vedlejší kolej, tak jsem jen upustila od oslazení.

Co na tuhle vydatnou a super rychlou laskominu budeme potřebovat?

1 zralé avokádo

1 lžička citrónové šťávy

3 vrchovaté lžíce kakaa

3 lžíce sirupu z agáve

špetka skořice

1/2 lžičky vanilkového extraktu

maliny na ozdobu

 

Avokádo rozkrojím, otočím, aby se uvolnila pecka a vydlabu dužinu do misky a pokapu ji citrónovou šťávou. Přidám ostatní suroviny a vše rozmixuji dohladka tyčovým mixérem. Vychladím a podávám ozdobené malinami.

Je to mňamka! Dobrou chuť.

(zdroj:albert v kuchyni, 3/2014)

Jak při bezlepkové dietě zhubnout?

lime and leaf isolated

Při dodržování bezlepkové diety se hubne

Ha ha. Když jsem ještě minulý týden četla takovéto titulky nad  bulvárními články, fakt jsem se zasmála. Jasně, v pravěkých dobách, kdy ještě Mrtvé moře bylo teprve marod a černé uhlí bylo hnědé, tak jsem to zažila na vlastní kůži. Byla jsem hodně mladá, na českém trhu nebyly k dostání žádné jiné alternativy mouky než sojové. A než jíst chleba, který chutnal a vypadal jako bábovka, to raději nic.

Jenže za posledních 8 let, co jsem se k dodržování diety bez lepku a laktózy znovu odhodlala, jsem pravidelně každý rok zhruba 2 kila přibrala. Bez ohledu na roční období. Takže důvod ke smíchu nad takovými prohlášeními a nechápající kroucení hlavou nad tím, že někdo dobrovolně nejí lepek, aby zhubnul, byl na místě. Tedy to jsem si myslela.

Jenže jsem se minulý týden ve středu, po poradě s výživovou poradkyní, vrhla na jiný bezlepkový režim. Teď, když nad tím uvažuji, tak už jsem jej jednou zažila. V tom svém „pravěku“.

Je tedy opravdu možné zhubnout?

Aby člověk zeštíhlel při dodržování bezlepkové diety, je třeba za prvé – lepek nejíst a za druhé: ničím ho nenahrazovat!

Jako bych slyšela sama sebe před tím týdnem: „a co tedy jako mám jíst“? „Už tak se musím omezovat a teď jako další NE?“ Sama jsem to zažívala. Nechtělo se mi do dalších zákazů vůči sobě, hledala jsem spoustu výmluv proč to nejde. Ale v mém případě to nakonec chtělo jen dopřát hlavě dost času.

Ano, je to možné!

Takže v čem je rozdíl? V tom, že jsem začala jíst spousty jiných přirozeně bezlepkových potravin. Takových, které nejsou jen směsí škrobů a sacharidů a člověk z nich nekyne jako těsto na buchty. Co tedy ano? Maso v jakékoliv podobě a množství, ryby (miluju lososa) a spoustu zeleniny. Hlavně té zelené. Sem tam kousek ovoce, nejlépe obalený ve směsi semínek, případně ořechů (jen obalené, ne obalené a usmažené ;o)). A světe div se, žádný hlad a kila jdou dolů. Vím, jsem teprve na začátku. Ale dvě kila za týden jsou pro mě tak motivujícím výsledkem. A to si dopřávám vajíčka, slaninu, sekanou na snídani a podobně.

Připomíná vám to něco? Ano, je to Paleo. Zdaleka se necítím jako odborník, sama hledám informace v knížkách a na internetu. Ale baví mě to! Je tady samozřejmě i jiná varianta. Pokud se neodhodláte přímo přejít na tento styl stravování se vším všudy, i tak si nějaký web o Paleu najděte. Jsou tam spousty zajímavých receptů, které jsou přirozeně bez lepku. Ve většině případů, také bez mléka. A pochutnáte si. Za peníze, které většinou dáte do potravin tak jako tak.

Má to háček?

Jasně, jako spousty jiných věcí. Tělo se vyrovnává se závislostí na cukru. Když mu ho nedáte, chová se jako malé trucovité dítě. „Ale já ho chci! Chci, chci a chci!“ A ještě si u toho dupe nožičkou… No, nezbývá než to chvíli vydržet :-).

A pak taky příprava jídla zabere více času. Pokud na to nejste zvyklí, natáhněte si budík na dřívější hodinu. Jinak, stejně jako já, budete najednou chodit všude pozdě, v lepším případě se přiženete na poslední chvíli.

Ale výsledek, ten stojí za to :o)! Jak bojujete s kily Vy? Napište mi i všem ostatním Váš příběh :-). Třeba do komentářů.

Audit spižírny

Potraviny připravené na setkání 20.5.2015

Audit spižírny v pěti krocích

S každou změnou stravovacích návyků jako první nepochybně zjišťujeme co můžeme a nemůžeme jíst. Jaké jsou ty správné potraviny, povolené potraviny (se kterými je třeba zacházet jako se šafránem) a pak ty zapovězené.

Když jsem přecházela na bezlepkovou a bezlaktozovou stravu poprvé, bylo mi tuším tak 17 let a bydlela jsem s rodiči. Vzhledem k tomu, že jsem jediná „postižená“ z rodiny, nepamatuji si, že bychom obsahu spíže a lednice věnovali nějakou zvláštní pozornost.

Podruhé, když jsem se rozhodla zatočit s lepkem a mlékem doopravdy, už jsem bydlela sama a všechny zakázané potraviny byly z mé domácnosti bez milosti vykázány. Taky máte někdy takové sny, že jste někde na hostině, tam si dáváte koláče a s hrůzou se vzbudíte, že byly s lepkem? No, tak to je ten důvod, proč takové věci doma nemám. Nechci se splést a vzít si něco, co mi ublíží. Když už člověk učiní rozhodnutí, je to snadné.

Když jsem se nyní rozhodla, že půjdu do Palea, přišly na řadu sacharidové bomby – rádoby mouky a směsi na pečení, těstoviny, luštěniny, nejrůznější pochutiny. To byste nevěřili, kolik teď mám volného místa ve spíži :-).

Tady uvádím 5 jednoduchých kroků jak na audit:

  1. Rozhodnutí. Nejdůležitější bod. Pokud nejsem skálopevně rozhodnutá, že něco chci změnit, zpravidla to prostě neudělám nebo nedotáhnu do konce.
  2. Znalost. Ano, nepochybně je zapotřebí mít nějaké povědomí o tom co můžete/chcete nadále konzumovat. A kde všude se mohou skrývat nečekaní záškodníci vašich dobrých úmyslů (zákeřné mohou být např. kořenící směsi, uzenářské výrobky, cukrovinky apod.)
  3. Čas. Dejte si dost času na úklid své spíže a lednice. Já jsem si včera v IKEA koupila nějaké šuplíčky do spíže a dnes jsem prostě vstala a místo snídaně se vrhnula na spíž. Vypadá to trochu úchylně, ale bylo to efektivní.
  4. Proveďte radikální úklid. Znamená to, že konečně máte příležitost prolézt celou kuchyni, vyhodit prošlé potraviny (ano, i takových může být spousta) a na hromádku naskládat to, co by vám mohlo ublížit, případně nechcete už používat. My máme na chalupě sousedy, kteří chovají slepice. Velmi dobrá příležitost jak se prošlých potravin zbavit a ještě získat na oplátku čerstvá, krásně žlutá vajíčka ;-).
  5. Udělejte radost někomu jinému. Jedna fáze, na kterou se moc těším. Mám zásoby směsí na pečení, špagety apod., které jsou naprosto v pořádku, celé a nezávadné. Ale já je už jíst nechci. Takže část dostane moje sestra a její rodina. Nepochybuji, že rýžové nudle a čokoládová pomazánka jejím dětem udělá radost. Ostatní nenačaté věci mám připravené jako dárek prvním 3 lidem, kteří se přihlásí na naše setkání 20. 5. 2015. A samozřejmě také dorazí!

A to je všechno! Jak málo stačí a máte doma uklizeno a zároveň máte splněný dobrý skutek na dnešní den :-).

A malá poznámka nakonec: víte co se nejvíce změní ve vašem příborníku, když začnete jíst paleo? Dojdou vám vidličky dříve než lžičky :-).

Potřebujete poradit jak na to nebo pomoci s úklidem Vaší spižírny? Napište mi.

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Předmět

Vaše zpráva

test

Tady je test vyskakovacího okna

×